Dlaczego organizm kobiety szczególnie potrzebuje żelaza?

Dlaczego organizm kobiety szczególnie potrzebuje żelaza?

Zapotrzebowanie na żelazo

Żelazo to pierwiastek chemiczny, który stanowi jeden z mikroelementów, jakie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To najważniejszy składnik czerwonego barwnika krwi – hemoglobiny. Należy jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że zapotrzebowanie na żelazo zależy od wielu czynników, a w szczególności od wieku, płci, czy stanu danego organizmu, dlatego właśnie norma dzienna waha się w dosyć szerokich granicach. Żelazo pełni w organizmie wiele ważnych funkcji i odgrywa znaczną rolę w wielu procesach wewnętrznych, a w szczególności: bierze udział w produkcji hemoglobiny i niektórych enzymów, jest niezbędne w procesach, jakie zachodzą w komórkach – oddychanie komórkowe, korzystnie wpływa na układ odpornościowy i bierze udział w podziale komórek – syntezie DNA. Jeśli mamy do czynienia niedoborem żelaza w diecie mogą pojawić się konsekwencje.W naszym organizmie żelazo jest magazynowane, ale niestety w małych ilościach. Kobiety tracą żelazo częściej, chociażby podczas występowania miesiączek. Żelazo zatem odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie kobiet.

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo

Dzienne zapotrzebowanie suplementu diety żelazo:
Kobiety – 18 mg
Kobiety w ciąży – 26 mg (II połowa ciąży)
Mężczyźni – 15 mg

Menstruacja

Z powyższego zestawienia wynika, że to właśnie kobiety potrzebują najwięcej żelaza. Kobieta średnio na dobę powinna przyjmować od 12 do 18 mg żelaza, najlepiej równocześnie z innymi spożywanymi pokarmami. Zapotrzebowanie na żelazo zwiększy się automatycznie podczas wystąpienia miesiączki. Kobieta często podczas miesiączki czuje się osłabiona, zmęczona i obolała. Ma to związek z utratą żelaza. Wówczas bardzo przydatny może okazać się suplement diety żelazo. Bardzo ważny dla kobiety jest również okres ciąży i czas karmienia piersią. Wtedy także należy zadbać o prawidłowy poziom żelaza w organizmie.

Dieta

Poza miesiączkami (obfitymi miesiączkami) kobieta jest narażona na utratę tego pierwiastka podczas odchudzania. Wiele pań decyduje się na różnorodne diety, zwłaszcza na wiosnę. Wówczas odstawiają one mięso i pokarmy bogate w żelazo. Stosowanie diet w znacznym stopniu ograniczających żelazo, diet restrykcyjnych i ubogich w nadrzędne składniki, diet opartych na samych owocach, warzywach i jogurtach, w znacznym stopniu wpływa na utratę żelaza. Kobiety muszą zdawać sobie sprawę z faktu, że nie wolno pozbawiać organizmu tak ważnego pierwiastka, jakim jest żelazo. Warto wówczas wzbogacić dietę o suplement diety żelazo.

Ciąża

Kolejnym okresem, w którym kobieta narażona jest na dużą utratę żelaza jest ciąża. Wówczas istnieje duże ryzyko wystąpienia zbyt małej podaży żelaza/ niedostatecznej ilości żelaza w diecie/ niedoborów żelaza w diecie. Ma to związek z tym, że przyszła mama musi dzielić swoje rezerwy żelaza z dzieckiem. Zbyt mała podaż / żelaza/ niedobór żelaza w diecie w czasie ciąży nie jest korzystna zarówno dla matki, jak i dla dziecka.

Kobiety w starszym wieku

Kobiety dojrzałe i starsze (po 60 roku życia) również są narażone na duże ubytki żelaza. Ma to związek w tym wieku z upośledzeniem wchłaniania. Jest to cecha charakterystyczna dla wieku starszego.

Ważne jest, aby podczas stosowania suplementów diety dołączać również probiotyki, i, a także przyjmować witaminę C, której funkcją nadrzędną będzie ułatwianie wchłaniania. Suplementy diety żelazo dobrze jest popijać kwaśnym sokiem, z dużą ilością witaminy C, np. sokiem pomarańczowym. Najlepiej przyswajalne żelazo znajduje się w żółtkach jaj, wątrobie i w kaszankach. Trudniej przyswajalne będzie żelazo zawarte w produktach pochodzenia roślinnego np.: w fasoli, w brokułach, w grochu, w orzechach, w szpinaku.