Niedobór żelaza w ciąży

Niedobór żelaza w ciąży

Prawidłowy poziom żelaza w organizmie

Prawidłowy poziom żelaza we krwi jest bardzo ważny szczególnie w przypadku kobiet, które bardzo narażone są na (niedobory żelaza w diecie) jego zbyt małą podaż. Prawidłowa ilość żelaza w organizmie dorosłego człowieka wynosi 4-5 g. Około 60-70% żelaza znajduje się w hemoglobinie, składniku krwi, 11-14% w mioglobinie, barwniku mięśni, 3% w enzymach, a pozostała część magazynowana jest w wątrobie, śledzionie, nerkach czy szpiku. Podczas ciąży zapotrzebowanie na żelazo gwałtowanie wzrasta, co jest związane z budową łożyska i zapotrzebowaniami płodu. W III trymestrze ciąży zapotrzebowanie na żelazo jest największe.

Niskie wartości hemoglobiny i erytrocytów

W przypadku małej podaży żelaza może dojść do powstania niskich wartości hemoglobiny i erytrocytów Jednym z czynników, które mogą powodować taki stan są niedobory żelaza w codziennej diecie lub jego duże wykorzystanie w organizmie w trakcie ciąży. Organizm nie ma bowiem potrzebnych rezerw i sytuacja może się pogłębiać. Niekorzystnymi zjawiskami u kobiet w ciąży są też niedobór w diecie kwasu foliowego lub witaminy B12. Taki stan u kobiet w ciąży bardzo powszechny. Niestety kobiety bardzo często to bagatelizują.

Niedobory żelaza w diecie mogą powodować u kobiet ogólne uczucie osłabienia, znużenia, łatwe męczenie się, mniejsze/zmniejszone łaknienia, trudności w skupieniu uwagi, bladość, suchość skóry i błon śluzowych, gorszy sen, zawroty głowy, przyspieszenie akcji serca, uczucie „walenia”, łamliwość włosów i paznokci.

Mała ilość hemoglobiny i erytrocytów u kobiet ciąży

Dla kobiet w ciąży mała ilość hemoglobiny i erytrocytów nie jest korzystna. mała ilość czerwonych krwinek, zmniejsza stan natlenienia komórek i tkanek. Pogłębiające się niedotlenienie niekorzystnie wpływa na zagnieżdżenie się jaja płodowego i warunki rozwojowe dla płodu. Prawidłowa ilość żelaza jest ważna dla zdrowej ciąży w tym prawidłowych podziałów komórek (jakości i ilości komórek) prawidłowego przepływ krwi przez macicę, stanu płodu, układu odpornościowego przyszłej matki.

Zapobieganie niedoborom żelaza w diecie

Aby zapewnić prawidłową podaż żelaza w organizmie kobiety ciężarnej należy stosować zrównoważoną dietę bogatą w mięso, jego przetwory. Produkty pochodzenia zwierzęcego są bowiem źródłem żelaza hemowego, które jest łatwiej przyswajalne przez organizm niż żelazo niehemowe, znajdujące się w produktach pochodzenia roślinnego. Źródłem żelaza hemowego jest czerwone mięso, wątróbka, ryby, żółtka jaj. Większa część żelaza pokarmowego ma jednak postać niehemową i jest zawarta w produktach takich jak: płatki owsiane, rośliny strączkowe czy razowe pieczywo. Aby zwiększyć wchłanianie żelaza niehemowego można tak komponować posiłki, by zawierały produkty wspomagające proces wchłaniana żelaza. Zaliczamy do tych produktów białka mięsa, produkty fermentowane, soki ze świeżych owoców czy witaminę C. Obok diety bardzo ważna jest także suplementacja. Niska podaż żelaza Niedobory żelaza w diecie mogą być niwelowane przez podawanie doustnych preparatów, które korzystnie wpływają na poziom żelaza w organizmie człowieka.