Żelazo dla kobiet w ciąży

Żelazo dla kobiet w ciąży

Żelazo

Żelazo jest bardzo ważnym mikroelementem, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Szczególnie ważny jest poziom żelaza u kobiet, u których podczas miesiączkowania dochodzi do poważnych ubytków żelaza. Nieodpowiednia, niskokaloryczna lub niezbilansowana dieta, nieregularne spożywanie posiłków, niezdrowy styl życia, różnorodne obciążenia organizmu także mogą powodować małą podaż żelaza. Badania pokazują, że co trzecia kobieta w Polsce ma mało żelaza. / niedobór żelaza w diecie/ dietę niedoborową w żelazo

Rola żelaza dla kobiet w ciąży

Szczególnie ważna jest jest odpowiedniailość żelaza u kobiet w ciąży. Ciąża to szczególny okres w życiu kobiety. Aby przechodzić ją w sposób prawidłowy i bez powikłań, bardzo ważne jest dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Żelazo dla kobiet w ciąży jest z jednym z ważniejszych mikroelementów, ponieważ w tym okresie zwiększa się zapotrzebowanie na ten mikroelement.

Podczas III trymestru ciąży zapotrzebowanie na żelazo jest niemal dwukrotnie wyższe niż wcześniej. Wiąże się to z tym, że organizm kobiety w ciąży produkuje więcej krwi. Hemoglobina, do której powstania niezbędne jest żelazo, to bardzo ważny składnik krwi, gdyż rozprowadza tlen. Podczas ciąży spora ilość żelaza przenika także do tkanek dziecka i do łożyska. Dlatego ważne jest aby nie dopuścić do zbyt małej podaży żelaza/ niedoborów żelaza w diecie. Mała ilość żelaza może powodować, że / niedobór żelaza w diecie może powodować, że kobieta czuje się osłabiona, szybko się męczy, jest blada. Inne objawy to także: suchość skóry, przyspieszona praca serca, wypadanie włosów. Mała ilość żelaza nie zapewni prawidłowego rozwoju dziecka.

Kontrola poziomu żelaza w organizmie

Podczas ciąży należy wykonywać badania i kontrolować prawidłowy poziom żelaza w organizmie. Należy jednak pamiętać, że niedobór żelaza w diecie nie zawsze będzie widoczny w morfologii. Prawidłowy poziom hemoglobiny nie jest jednoznacznym wskaźnikiem. Lekarz może zlecić dodatkowe badania poziomu żelaza w surowicy krwi.

Dieta

Odpowiednio zbilansowana dieta jest konieczna dla utrzymania prawidłowego poziomu żelaza we krwi. Najbardziej wartościowe są produkty pochodzenia zwierzęcego. Są one bowiem źródłem żelaza hemowego, które jest łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. Szczególnie cenna jest wołowina, wieprzowina i drób. Sporą dawkę żelaza zawierają także ryby, żółtka jaj, rośliny strączkowe, orzechy, papryka, natka pietruszki, morele, rodzynki. Żelazo niehemowe, zawarte w produktach pochodzenia roślinnego, jest trudniej przyswajalne przez organizm, dlatego warto zadbać także o dostarczenie organizmowi witaminy C, która wpływa na lepsze przyswajanie żelaza. Na utratę żelaza z produktów wpływa przetwarzanie produktów, nasłonecznianie ich a także smażenie, którego należy unikać.

Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawa zapewnienia odpowiedniego poziomu żelaza. Jednak bardzo często bywa tak, że w okresie ciąży samą dietą może być trudno zapewnić mamie i jej dziecku odpowiednią ilość żelaza. Dzieje się tak, gdyż ze spożywanych posiłków wchłaniane jest tylko około 10-15% żelaza a zapotrzebowanie na nie wzrasta. Organizm korzysta wtedy z rezerw, ważne jest zatem także wcześniejsze dbanie o prawidłowy poziom żelaza we krwi.

Suplemantacja

W przypadku kiedy dieta nie wystarcza, by zapewnić odpowiedni poziom żelaza, stosuje się zwykle odpowiednie suplementy witaminowe i witaminowo-mineralne, specjalne żelazo dla kobiet w ciąży. Suplementy te pomagają zachować prawidłowy poziom żelaza oraz uniknąć niedoborów żelaza w diecie podczas ciąży, ale także po porodzie. Czas po urodzeniu dziecka jest także szczególnym czasem, kiedy należy bardzo dbać o zdrowie. Poród naturalny, stres w związku z porodem, opieka nad dzieckiem pochłaniająca dużo sił, nieprzespane noce czy karmienie piersią mogą przyczyniać się do występowania niedoborów żelaza w diecie.