Żelazo hemowe

Żelazo hemowe

Żelazo to pierwiastek energii i witalności, konieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Żelazo jest niezbędnym składnikiem hemoglobiny – barwnika czerwonych krwinek, który przy pomocy żelaza właśnie transportuje tlen do krwi, dzięki czemu dociera on do wszystkich komórek naszego organizmu.

Nasz organizm potrzebuje żelaza stale, ale są też szczególne okresy w życiu, kiedy zapotrzebowanie na żelazo jest zwiększone. W przypadku kobiet jest to okres dojrzewania, menstruacji, w dalszej kolejności ciąża, karmienie piersią, odchudzanie się, starzenie się, menopauza to etapy naszego życia, kiedy należy zwrócić szczególną uwagę na poziom żelaza.
Niedokrwistość dotyka głównie kobiety. Na ogół spotykanym rodzajem niedokrwistości jest niedokrwistość niedoborowa – najczęściej związana z brakującym pierwiastkiem jakim jest żelazo – niezbędne do budowy erytrocytów – czerwonych krwinek.
Właściwa dieta to podstawa
W walce z niedokrwistością – szczególnie w jej początkowych stadiach – niezbędna jest właściwa dieta bogata w żelazo, kwas foliowy i witaminę B12. Najlepiej przyswajalne żelazo znajdziemy w produktach mięsnych – szczególnie czerwonym mięsie. Z wędlin należy wybierać chude wyroby – np. polędwicę wołową, szynkę z indyka. Dużo żelaza znajdziemy też w roślinach ciemnozielonych i ciemnoczerwonych: strączkowych, szpinaku, brokułach. Aby żelazo wchłaniało się lepiej, konieczna jest witamina C.
Dlatego dobrze jest jeść owoce cytrusowe, truskawki, pomidory, maliny, jagody. Zaleca się też picie soku z liści pokrzyw (do kupienia w aptece), który działa krwiotwórczo. Warto również do codziennej diety wprowadzić jajka, suszone owoce, orzechy i pestki dyni.

Pamiętajmy, że organizm przyswaja żelazo pochodzenia zwierzęcego dużo lepiej niż żelazo pochodzenia roślinnego. Żelazo w pokarmach pochodzenia zwierzęcego najczęściej jest związane w postaci HEMU (żelazo w postaci HEMU posiada swój mechanizm wchłaniania w jelitach). Po spożyciu pokarmów pochodzenia zwierzęcego poziom przyswojenia żelaza hemowego wynosi ok. 20%, natomiast kiedy dostarczamy żelazo z produktów roślinnych, wchłanialność jest niższa i zwykle organizm pobiera najwyżej ok. 5%.
Dlatego też bardzo ważne jest dostarczanie organizmowi żelaza w łatwo wchłanialnej postaci HEMOWEJ.

Warto również zrezygnować z napojów typu herbata, cola i napoje gazowane, które wypłukują żelazo. Negatywny wpływ na wchłanianie żelaza mają również pierwiastki: wapń, cynk, mangan – zubażają poziom wchłaniania żelaza w jelicie cienkim, jeśli są razem spożywane.

Często sama dieta nie jest wystarczająca i lekarz lub farmaceuta może dodatkowo polecić preparat z żelazem.
A.S.